maandag 1 maart 2010

Lekker in de aarde wroeten

Na de regen van gisteren, had ik vandaag echt zin om de zon in te gaan. De lucht stralend blauw met hier en daar een stapelwolk, heerlijk! Ineens bedacht ik me dat we wel even naar de moestuin konden gaan die we net hebben en door de vorst en sneeuw waren we er nog niet geweest.

Gelukkig hadden de meiden ook zin en ging het klaarmaken redelijk vlot en stonden ze in een mum van tijd beneden, aangekleed en met allebei een koffertje met spullen voor het  "plantjes-onderzoek". Er zat van alles in, maar wat ik zo gauw zag was een vergrootglas, bakje voor de beestjes en plantjes, harkje, schep, plastic schort, stuk touw, verrekijkers en een pen en papier. ook hadden ze allebei een "zonnehoed" op. :)

Ook Anne die haar zussen had bekeken, kwam aanlopen met twee emmertjes met speelgoed erin. (Ik kon haar gelukkig makkelijk overhalen om die thuis te laten en gewillig ging ze op mijn rug in de Manduca).

Dus daar gingen we, Emma en Nienke bepakt en bezakt op hun fietsen en ik met Anne en een tas met "eerste-hulp" middelen. (Eten, drinken, luier, schone broek, handdoek en vochtige doekjes)

Het was zo'n 20 minuten lopen en ik begon met de aarde omscheppen en de grote stukken onkruid eruit halen (met nog steeds Anne op mijn rug, want die wilde er niet af) Emma en Nienke hebben al het gereedschap uitgeprobeerd wat daar al lag, gevonden beestjes in een bakje gestopt en bekeken, allerlei plantje verzameld, op hun knieën in de aarde wroetend en toen vonden ze deze larve:




De larve van een meikever wordt engerling genoemd. De larve heeft een bruine kop en het lijf is geelwit van kleur. Aan de zijkanten zitten ademopeningen. De larve verblijft twee tot drie jaar in de grond alvorens zich te verpoppen. Tijdens de wintermaanden kruipt de larve dieper de grond in.
De volwassendieren ontpoppen in mei (vandaar de naam meikever) en leven dan enige weken van jonge blaadjes. Daarna vliegen ze rond op zoek naar een partner.

Ze hebben hem toen op een rustig plekje weer in de aarde gestopt. :) naar een uur spitten hebben we even wat gegeten en zijn we met een hele verzameling aan onkruid voor nader onderzoek ;) weer op huis aan gegaan.


1 opmerking:

Mirjam zei

Wat leuk! Ben benieuwd naar de tuin als jullie gaan oogsten! Wat ga je erin zetten?